Ce facem?
Descoperă ce facem, cu ce se ocupă medicina muncii la Cluj. Oferim servicii medicale de medicina muncii profesionale.
Principala activitate este supravegherea sănătății angajaților în cadrul controlului medical pentru angajare, control periodic, reluarea muncii, adaptare, …etc.
Medicul de medicina muncii poate ocupa un post adecvat pregătirii sale în serviciile de medicina muncii din întreprinderi organizate ca unităţi publice sau private, servicii de medicina muncii din centre medicale publice sau private, secţii clinice sau compartimente de medicina muncii şi boli profesionale, cabinete medicale de medicina muncii, compartimente de medicina muncii din direcţiile de sănătate publică, inspecţia muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă, în Fondul Naţional de Asigurare pentru Accidente de Muncă şi Boli Profesionale, în învăţământ şi cercetare.
Ocuparea oricărui post în reţeaua de medicina muncii se face prin concurs, conform reglementărilor emise de Ministerului Sănătăţii şi Familiei.
În acord cu practica internaţională, angajarea medicului de medicina muncii se face pe baza unui contract încheiat între medic şi angajator, în care se vor prevedea şi condiţiile de reziliere ale acestuia. Direcţia de Sănătate Publică participă la încheierea contractului cu scopul asigurării că prevederile acestuia respectă şi asigură condiţiile practicii în medicina muncii în conformitate cu legislaţia României.
Medicul specialist de medicina muncii îşi desfăşoară activitatea în profil de medicina muncii şi este principalul consilier al angajatorului şi al reprezentanţilor recunoscuţi ai angajaţilor în probleme de promovare a sănătăţii în relaţie cu munca, îmbunătăţirea mediului de muncă din punct de vedere al sănătăţii în muncă.
Identificarea și supravegherea
Medicul de medicina muncii identifică factorii de risc şi participă la acţiunile de evaluare a acestora prin următoarele acţiuni principale:
- iniţiază evaluările la locul de muncă şi avizează metodele de control;
- recomandă investigaţiile adecvate necesare pentru a stabili diagnosticul bolilor profesionale şi/sau a celor legate de profesie;
- stabileşte diagnosticul bolilor profesionale şi a celor legate de profesie;
- recunoaşte necesitatea evaluării de către specialişti a mediului de muncă, apelează la membrii unei echipe multidisciplinare (toxicologi, igienişti, ergonomişti, psihologi etc.), organizând activitatea acestora.
Medicul de medicina muncii supraveghează sănătatea angajaţilor pe baza prevederilor legale şi a gradului de risc profesional asupra sănătăţii angajaţilor respectând principiile de etică, astfel:
- participă la selecţia, orientarea şi reorientarea profesională a tinerilor;
- efectuează examinări medicale la încadrarea în muncă, de adaptare, periodice, la reluarea muncii şi la încetarea activităţii profesionale în respectivul loc de muncă;
- coordonează monitorizarea biologică a expunerii profesionale şi a efectelor biologice consecutive expunerii, după o prealabilă selecţie a celor mai adecvate teste, pe baza parametrilor de sensibilitate, specificitate şi a valorii lor predictive;
- ţine evidenţa şi supraveghează bolile profesionale, bolile legate de profesie şi supraveghează bolile cronice în relaţie cu munca;
- declară cazurile de boli profesionale conform metodologiei aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei;
- înregistrează bolile legate de profesiune conform metodologiei elaborate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei;
- comunică direcţiei de sănătate publică morbiditatea cu incapacitate temporară de muncă, precum şi alte date statistice solicitate de acesta;
- stabileşte aptitudinea în muncă cu ocazia oricărei examinări medicale.
Parteciparea și recomandarea medicului
Medicul de medicina muncii se preocupă de managementul factorilor mediului de muncă şi al practicii muncii care ar putea afecta sănătatea angajaţilor. În acest scop medicul de medicina muncii:
- participă la evaluarea riscurilor privind bolile profesionale şi bolile legate de profesiune;
- vizitează locurile de muncă pe care le are în supraveghere;
- organizează supravegherea stării de sănătate a angajaţilor concordant cu particularităţile expunerii la factori de risc ocupaţionali.
Medicul de medicina muncii consiliază în probleme de sănătate în muncă, igienă industrială şi ergonomie, iar în acest scop:
- participă la evaluarea măsurilor întreprinse de angajator în vederea eliminării sau reducerii expunerilor sub raportul posibilului impact cu starea de sănătate;
- participă alături de alţi experţi la selecţionarea echipamentului de protecţie individuală;
- consiliază asupra design-ului ergonomic al locului de muncă şi a uneltelor/instrumentelor.
Medicul de medicina muncii organizează primul ajutor şi tratamentul de urgenţă şi instruieşte angajaţii cu privire la aplicarea metodelor accesibile lor de prim ajutor şi a procedurilor de urgenţă.
Medicul de medicina muncii face recomandări privind organizarea muncii, amenajarea ergonomică a locului de muncă şi utilizării în condiţii de securitate a substanţelor folosite în procesul muncii; în acest scop, medicul de medicina muncii:
- face recomandări cu privire la introducerea de noi sisteme şi tehnici de muncă adecvate principiilor de securitate şi ergonomie;
- militează pentru includerea factorului uman în procesele de design ale locurilor de muncă, uneltelor, instrumentelor.
Parteciparea la locul de muncă
În cadrul Comitetului de Sănătate şi Securitate în Muncă, medicul de medicina muncii participă la definirea programelor de sănătate la locul de muncă prin următoarele acţiuni:
- consiliază reprezentanţii angajatorului şi ai angajaţilor asupra programelor de sănătate şi securitate în muncă;
- recomandă consultarea sistematică cu reprezentanţii angajaţilor în probleme de medicină şi sociologie a muncii;
- consiliază asupra modului de alegere şi definire a scopurilor de sănătate, securitate şi de mediu care se vor realiza de către angajator;
- coordonează discuţiile privind sănătatea în muncă astfel încât să conducă la un acord de opinii între angajator şi reprezentanţii angajaţilor;
- consiliază asupra mijloacelor utilizate în vederea monitorizării şi evaluării rezultatelor programelor de sănătate adoptate la locul de muncă.
Evaluare și consiliere
Medicul de medicina muncii evaluează aptitudinea pentru muncă în relaţie cu starea de sănătate şi promovează adaptarea muncii la posibilităţile angajaţilor asigurând:
- evaluarea aptitudinii pentru muncă;
- evaluarea handicapului în relaţie cu munca;
- managementul clinic în procesul de recuperare a capacităţii de muncă;
- aplicarea principiilor ergonomiei în procesul de reabilitare;
- colaborarea cu specialistul în psihologia muncii în vederea reabilitării angajaţilor cu probleme de sănătate mentală datorate unor factori aferenţi procesului muncii şi relaţiilor interumane de la locul de muncă;
- măsurile adecvate privind sănătatea şi securitatea în muncă a angajaţilor cu probleme speciale legate de utilizarea de droguri şi consumul de alcool;
- consilierea în probleme de reabilitare şi reangajare;
- consilierea asupra menţinerii în muncă a angajaţilor în vârstă şi a celor cu disabilităţi;
- promovarea capacităţii de muncă, a sănătăţii, îndemânării şi antrenamentului în relaţie cu cerinţele muncii.
Adaptarea la posibilități
Medicul de medicina muncii consiliază angajatorul asupra unei bune adaptări a muncii la posibilităţile angajatului în circumstanţele speciale ale unor grupuri vulnerabile: femei gravide, mame în perioada de alăptare, adolescenţi, vârstnici şi persoane cu handicap.
Medicul de medicina muncii colaborează la furnizarea de informaţii şi programe de educaţie în domeniul sănătăţii în muncă, securităţii muncii şi ergonomiei adresate angajatorului şi angajaţilor, astfel:
- întocmeşte rapoarte cât mai precise şi mai complete către autorităţile competente, conform legii;
- participă la realizarea unor baze de date (inclusiv baze de date computerizate) în vederea documentării şi a diseminării cunoştinţelor în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă;
- participă ca membru de drept în Comitetul de Sănătate şi Securitate în Muncă;
- participă la analiza accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
- colaborează cu alţi specialişti pentru a organiza şi furniza o instruire corespunzătoare angajaţilor.
Servicii propuse
- Organizăm cursuri de prim ajutor pentru angajați;
- Întocmim rapoarte de risc maternal;
- Eliberăm adeverințe pentru serviciul de Imigrări;
- Eliberăm adeverințe pentru Oficiul de Probațiune;
- Supraveghem sănătatea angajaților expuși la radiații ionizante (medic abilitat CNCAN);
- De asemenea, analizele medicale se por efectua la sediul unității respective, dacă asigură un spațiu adecvat minim necesar. Ne deplasăm cu aparatura, recoltare pentru analize, psiholog.
Citește și un articol despre noi.
One thought on “Ce facem?”